Про мене

Моє фото
Львів, Ukraine
подорожуймо,пізнаваймо,осмислюймо....

вівторок, 12 серпня 2014 р.

Розвиток Києво-Печерського монастиря середина ХIV-XVIст.

    Розвиток Києво- Печерського монастиря  середина ХIV-XVIст.

      Це  2 розділ моєї курсової роботи на тему:

         " МОНАСТИРІ   КИЄВА КІНЕЦЬ Х-ХVI СТОЛІТТЯ"
                         робота  написана  на 5 курсі в 2011 р.


     У середині XIV ст. починається литовська експансія на Україні. Саме під керівництвом литовських князів Києво-Печерський монастир відроджується. Хоч Литовський князь Ольгерд, якому підпорядковувалися Київські землі, сповідував спочатку язичницьку віру, а після прийняття Кревської унії в 1385 р. між Литвою і Польщею почалося посилене насадження католицизму. Печерська обитель жила в цей період повнокровним життям. Від татарських набігів монастир, як і увесь Київ, дуже постраждав у 1399 р. і 1416 р. У 1470 р. Велика церква Києво-Печерскої обителі була відновлена з руїн намісником Київським, князем С.А. Олельковичем: «Перші добудови й перебудови  храму здійснювалися в 1470р. київським князем династії Симеоном Олельковичем»[1]. Саме в той час створено шедевр скульптури-різьблений із пісковику рельєф Богородиці-Оранти. В 1480 р. князь Литовський Ю.С.Гольшанський  грамотою підтвердив права Києво-Печерський лаври на володіння деякими землями. Києво-Печерський Лавра тоді знову почала потроху відновлюватися. У 1482 р. татарський хан Менгли-Гірею знову розграбував Київ і разом із ним Печерський монастир, який знову після того запустів. У ХVI ст., завдяки Острозьким князям - Костянтинові Івановичу і його сину Василеві, Києво-Печерський Лавра знову почала   відновлювати свій старий благоустрій. Джерел, що повідомляють про життя Лаври в цей період, збереглося мало. Завдяки тому, що Чингисхан  і його спадкоємці, за особливостями свого  вірування (вони шанували божества різних релігій), виявляли віротерпимість, є підстави вважати, що життя і богослужіння  в монастирях не припинялися.
     Печерський монастир справив певний вплив і на розвиток церкви в  російських землях у тяжкий для них час. Так, у другій половині XIV ст. Києво-Печерські ченці засновують монастирі поза Київськими землями,що означало освіченість ченців в монастирській і церковній справі.У цей період Печерський монастир користувався такою славою, що нерідко руські князі приходили до Лаври й залишалися жити в ній назавжди, причому дехто з них прославився як подвижник. Зокрема, тут у 1439 р. прийняв чернецтво з ім'ям Феодосій відомий полководець князь Федір Острозький, який передав обителі свої багатства «.В 1446р. князь Андрій Володимирович,онук Ольгерда, скалав у Печерському монастирі заповіт ,в якому згадав і лаврських святих»[2].
     У 1522 р. Лавра одержала королівську грамоту, за допомогою якої їй давалося  багато прав і переваг. Матеріальне положення її було в цей час, можна сказати, навіть задовільне. Важливе значення для Києво-Печерський лаври мав її Собор Успіння Пресвятої Богородиці , який з середини  XIV ст. став усипальницею князівських та інших знатних родів. З кінця XVIст. собор та інші місця обителі монастиря , стали місцем поховання ієрархів і світської знаті, чиї родичі робили внесок у монастирську казну і дарували земельні угіддя. Лавра користувалася певною протекцією литовських князів і польських королів, до яких її настоятелі постійно зверталися з проханням дати підтвердження і нові грамоти на земельні володіння,а також захистити землі від зазіхань місцевої світської влади і дозволити самостійно обирати архімандрита тощо. З архівних джерел Києва нам відомо, що в 1508р. архімандрит і братія Печерського монастиря відмовилися від землі двора Кононовського на користь Пустинно-Миколаївського монастиря: «я архимандритъ Печерського монастыра… жалуючи на святого Николы староцова Пустинного монастыра о Кононовский двор»[3]. З 1530-х рр. монастир все частіше купував земельні володіння. Станом на 1593 р. йому належало два міста - Васильків і Радомишль із замками, два містечка, близько 65 великих сіл і хуторів, кілька маєтків, два подвір’я, рибні ловища, озера, річкові перевози, млини. Земельні угіддя монастиря знаходились  майже в усіх повітах Київщини, а також у Білорусі й Литві.
      До значних мистецьких пам'яток, що прикрашали інтер'єр Великої церкви, можна віднести надгробки князеві К.Острозькому. Костянтин Острозький  гетьман литовський був  прямий нащадок Володимира Мономаха. «Князь Острозький у лаврському надгробку - це висока на зріст людина ,пропорції фігури анатомічно точні,а деякі обладунки ретельно про роблені»[4] .
      У боротьбі за свою самостійність і за православ'я мало ще і ту обставину, що вона і тепер, як і колись, була патріаршою ставропігією, тобто знаходилася під владою і захистом Константинопольского патріарха. Після Люблінської унії 1569 р. монастир став одним з осередків боротьби проти окатоличення українського народу. Після прийняття Берестейської  церковної унії 1596р. державними релігіями в Речі Посполитій стали католицизм, православ’я зазнало утисків і переслідування. В 1596 р. уніати почали захоплювати в Києві православні церкви і монастирі. Монахи Києво-Печерської лаври під керівництвом архімандрита Никифора Тура за допомогою  запорізьких козаків вистояли напади уніатів. Наприкінці XVI ст., долаючи різні труднощі, пов'язані з окатоличуванням українських земель, а також втручання у внутрішнє життя Лаври короля  і магнатів, обитель активно відроджується: відбудовує храми і купує нові  землі. І хоча монастир вже не мав тієї колишньої слави, що була в перші віки його існування, він залишається одним з найвизначніших духовних, просвітницьких і культурних центрів України. Нова хвиля відродження Печерского монастиря, зростання його духовного авторитету почалося в період боротьби з унією, коли обитель очолювали  свого часу такі видатні діячі, як архімандритів Никифор Тур, Єлисей Плетенецький, Захарій Копистенський, св. митрополит Петро Могила. В XVI ст. авторитету досягли лаврська школа каліграфії, книгодрукування. «Переписані у Лаврі книги цінувалися більше,ніж в інших монастирях і місцях,оскільки вважалося ,що лаврські списки були без помилок і описок»[5 ].




[1] Кілессо С.К.Києво-Печерська лавра.-С.54
[2]  Воронцова О.А. Лаврські печери: путівник.-К.:Амадей,2000.-С.23
[4] Кілессо С.К.Києво-Печерська лавра.-С.56
        [5] Степовик Д.В. Історія Києво-Печерської Лаври.-С.90 

Немає коментарів:

Дописати коментар